hoofdmenu

Toneel voor Vrede in voorjaar 2000

Vanwege een heupbreuk kon ik geen voorstellingen bezoeken, maar wel teksten lezen en analyseren. Daarom nu een overzicht van de (vele) stukken die in de komende tijd vragen over vrede en geweld oproepen.

1. Het verhaal van Orestes (naar De Oresteia van Aischylos) wordt door Aluin, een jonge inventieve theatergroep wordt in ingekorte vorm gespeeld. Enthousiast, inventief en origineel qua tekst en speelstijl. Van harte aanbevolen! (Zie over hun "Julius Caesar" De Vredeskoerier en 'T Kan Anders 10-1999).

Nog te zien: 6-3 Vrijhof, Enschede;10-3 Provadja in Alkmaar; 15-3 Gruitpoort, Doetinchem; 23-3 't Beest, Goes; 24 en 24 -3 Toneelschuur, Haarlem; 29-3 De Vorst, Tilburg. Tel.0113-233285.

2. De Oresteia, wordt nu als complete trilogie van Aischylos, o.r.v. Alize Zandwijk door het RO-Theater uitsluitend in de Rotterdamse Schouwburg gespeeld. Het is een klassieke, grandioze en aangrijpende tragedie. De Griekse held, Agamemnon, komt met zijn minnares, Kassandra uit de Trojaanse oorlog thuis. Beiden worden door Klytemnestra, Agamemnos'vrouw vermoord. Zoon Orestes en zijn zus, Elektra, nemen wraak. Zij doden eerst Aigisthos, daarna Klytemnestra. Pas in het derde deel treedt er dank zij de Eumeniden (welgezinden) verzoening op. Agamemnon stelt o.a. vragen naar schuld en verantwoordelijkheid. Te zien van: 15 maart t/m 1 april., m.u.z. van 19,20,27 maart. 26 maart: matinee:14.30 u. Op tijd bestellen! Waarschijnlijk in 2002 op tournee. Tel.010 4044111

3. De Herinnering van Lodewijk de Boer,schrijver,tevens regisseur van Toneelgroep de Appel in Den Haag.De kernvraag is hier: Hoe verhoudt de kunstenaar zich tot de politieke werkelijkheid. Dit associatieve stuk met herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, maar dat ook betrekking heeft op het heden, wordt gespeeld in een surrealistische sfeer. Alleen in het Appeltheater.In maart op: 25,26 en 27 matinee; in april: op 15,16,17 en 18 matinee.

Tel.:070 3502200.

4.Jeanne d'Arc van de Slachthuizen van Bertolt Brecht

Jeanne, een Heilssoldate, trekt van leer tegen de kapitalistische maatschappij, hier de "Fleischkönig".In haar doodstrijd wordt zij door iedereen verstoten.Onder regie van Falk Richter richt Toneelgroep Amsterdam zich op het heden. U hoort Soundtrack met: psalmem, strijdliederen,reli-rock en hedendaagse hits. Toneelgroep Amsterdam confronteert het publiek met: economische, godsdienstige en morele veranderingen van onze tijd.

Toernee:In maart: Amsterdam (Stadsschouwburg): 1 t/m 4; 6 t/m 10;

29 t/m 31; Arnhem: 17; Antwerpen: 22,23,24,25.In april: Amsterdam:1,12 t/m 15; 16 (14,-uur). Utrecht:4 en 5; Den Bosch 6; Groningen 7; Rotterdam 11; Maastricht 21; Leeuwarden 28. In mei: Eindhoven 15; Breda 17; Amersfoort 19.

Tel.: Toneelgroep Amsterdam: 020 5237800

5.Ten Oorlog, de solo door Tom Lanoy

Herinnert U zich de titel :" Ten Oorlog of een schreeuw om vrede"? (Vredeskoerier maart 1998)? Ten Oorlog was een schitterende bewerking van Shakespeare's Rozenoorlogencyclus. Tom Lanoy speelt nu razend en afmattend een bewerking van zijn stuk.In de commentaren heeft men het over "balancerend tussen het verhevene en het banale,het geestige en het wrede". Deze schreeuw tegen onrecht en voor vrede van Lanoy, die (jammer genoeg) van plan is de politiek in te gaan, staat op mijn verlanglijstje!

Toernee: in februari: 24 Den Haag; Theater a.h. Spui. In maart:2 in Apeldoorn; 7 in Nijmegen;10 in Eindhoven; 11 in Spijkenisse;

12 in Gouda; 14 in Groningen; 15 in Zwolle; 16 in Hoogeveen ; 17 in Kampen; 19 in Amsterdam; 22 in Breda; 23 in Helmond; 24 in Amersfoort; 25 in Leiden; 30 in Kerkrade; 31 in Maastricht.

Tenslotte twee stukken: Ongebluste Kalk en Bloeddorst, beide van Hollandia, die zojuist onderscheiden is met de jaarlijkse, nu zesde European Prize New Theatrical Realities. Bij de prijsuitreiking wordt Ongebluste kalk gespeeld.

24 jaar was Marinus van der Lubbe, metselaar, gedeeltelijk blind vanwege een zak met ongebluste kalk over zijn hoofd. Straatarm, vocht hij tegen onrecht, lifte richting China, Rusland enz. en liep naar Berlijn, waar hij de Rijksdag in brand stak.

Ongebluste Kalk gaf geen feitelijk verslag, maar beeldde de gevoelens van Rinus uit. De expressieve, elektronische muziek leverde daaraan een bijzondere bijdrage.

Rinus (Fedaja van Huêt) vertelt stamelend, schokkend met schouders en armen en het hoofd geknikt, wat hem beweegt. Hij wil alle arbeiders in de hele wereld opwekken de oorlogszuchtige nazi's en Hitler, ten val te brengen. Niemand deed iets! Daarom riep hij maar steeds tegen al die autistische mensen."k Moet wat doen, 'k Moet wat doen".

In lijfelijke uitbarstingen weet Huêt ons de broze fantasieën en de plannen van de idealist, Rinus, over te brengen.

Als verbrande kranten, koebellen, lawaai en oorverdovende muziek, naast kerkklokken het toneel vullen, staat daar Marinus op het moment dat zijn hoofd valt, met gespreide armen te lachen.

Om ons autisme en z.g. idealisme?

Tenslotte wijs ik U heel in het kort op:

Bloeddorst door Hollandia, met teksten van Shakespeare,Vondel, Grabbe, Mladic en Karremans, waaruit de moordlust van de mens sprak. De akteurs speelden echter dat zij kinderen waren en er werden madrigalen van Momteverdi ten gehore gebracht.

Om de macht,een toneelschuurproductie over een gevallen dictator (de Ceausesco's, de Pinochets, de Soeharto's), humoristisch gebracht.

John en Joanna door DNA (De Nieuw Amsterdam), experimenteel theater, hier : Romeo en Julia op zijn Surinaams.

In deze tijd, waarin er overal geroepen wordt om vrede laat theater zijn stem, vormen en beelden spreken.

Els Wiertz-Boudewijn (Gendt)

Naar: Inhoudsopgave archief of Inhoudsopgave 't Kan Anders


Last Updated 10 april 2000