'Vers groen leert schieten'

militaire opleiding op Nederlandse scholen

In alle mogelijke tijdschriften, kranten, televisiegidsen, bladen voor vrouwen en mannen, in bladen voor jongeren - ook die voor beroepskeuze - worden ze geplaatst: de wervingsadvertenties voor de Koninklijke Landmacht, Luchtmacht en de Koninklijke Marine. Regelmatig op op de 'billboards' en op de tram- en bushaltes kun je de reclame bekijken: 'Ben je er klaar voor?' en andere stoere teksten van het leger.
cartoon Ach, het 'defensie'budget is zo'n veertig miljoen per dag...Met allerlei teksten en beloften, zoals gratis studie, premie!, worden mensenkinderen de koninklijke militaire bedrijven ingelokt. Er is vers legergroen nodig voor 'Vredesoperaties', 'Hulp bij calamiteiten', enz..

Diverse scholen voor beroepsopleiding hebben het 'Oriëntatiejaar' van de Koninklijke Landmacht aan hun leerpakket toegevoegd. Meisjes en jongens van 15 tot 17 jaar kunnen er kiezen voor een militaire opleiding. Zij krijgen 'informatie' en een zware conditietraining. Ze leren militaire discipline, gehoorzamen aan meerderen, schieten, omgaan met allerlei wapens. De militaire 'leraar' zegt trots: 'Wij stomen ze klaar. We willen graag mensen binnenhalen. Jongeren van 15 tot 17 kunnen zelf keuzes maken. Jij wilde toch in het leger? Manifesteer dat dan in je gedrag. Geeeeef acht!'

De kindsoldaatjes in spé zeggen: 'Ja, er moet vrede komen, dus moeten we er wat voor over hebben'. Offers, hun leven, als het moet. Schieten, schieten, schieten! En ze kiezen hun favoriete onderdeel van de krijgsmacht. Na afloop van zo'n studiejaar is er het koninklijk legerdiploma! Aangetreden op een school- of kazerneplein met een militair muziekkorps en trotse 'opvoeders' staan ze daar in het legergroen! Volgend jaar worden er 2000 kinderen in het oriëntatiejaar verwacht, op 25 scholen.

Onder de titel 'Vers Groen' bood de VPRO-tv afgelopen februari een indringende kijk op de militaire opleiding van 15 tot 17-jarigen van het regionale beroepsopleidingscentrum 'De Friese Poort', in Leeuwarden. Na het zien van deze documentaire prangt het gevoel: hier worden zeer jonge mensen beschadigd; daarentegen worden mensen die militaire objecten beschadigen gestraft.

Militaire lokdoos

Het werven van jong kanonnenvoer gaat heel ver. In het Kerstnummer 2000 van het vrolijke kinderweekblad 'Donald Duck' was een legergroene advertentie ingeniet. Leuke foto's van soldaten in besneeuwde bergen, militaire (des)informatie en een inschrijfformulier: 'Als je tussen de 13 en 16 jaar oud bent kun je je opgeven voor het VP-Voorprogramma, bel gratis 0800-0124. Dan krijg je een paar keer per jaar allerlei leuke en interessante informatie en hebbedingetjes van de Landmacht thuisgestuurd. Bovendien krijg je een prachtig kartonnen opbergkistje, waarin je al die informatie kunt bewaren, waarmee je dus je eigen dossier aanlegt.'
De militaire lokdoos gaat open, ook voor 'Donald Duck'-fans van zo'n 4 of 5 jaar. Mogelijk is er in nog andere kinderbladen door het koninklijk legerbedrijf geadverteerd. Straks ook in bladen als Opvoeden, Kinderen, Ouders van NU? Het leger: 'Je kunt ze niet jong genoeg binnenhalen. Wij stomen ze klaar.'

Loes Jansen, grootmoeder en vredesvrouw

hoofdmenu    inhoudsopgave    archief    over 'tKA   

Updated: 20 april 2001